top of page
  • Artur

Kontrola Sanepidu podczas pandemii...

Ponieważ dostaję sporo maili z zapytaniami o funkcjonowanie lokalu gastronomicznego w dobie pandemii SARS – COV – 2 i wymagań Sanepidu, oraz o to, co ma być, a czego być nie musi, zajrzałem do ustawy i postaram się opisać to przystępnym językiem ( taką mam nadzieję)

Od razu nadmieniam, że nie dyskutuję z sensownością pewnych rozwiązań, a tylko opiszę to z czym możecie spotkać się podczas kontroli w waszym lokalu. Żeby było czytelniej zrobię to w punktach:

1. Kontrola na pewno sprawdzi czy osoby zatrudnione mają nieograniczony dostęp do jednorazowych rękawiczek lub środków dezynfekcji rąk.

2. W przypadku kelnerów i pozostałej obsługi mającej bezpośredni kontakt z gościem – pracownicy powinni bezwzględnie nosić maseczki bądź przyłbice, nosić jednorazowe rękawiczki lub po każdej usłudze dezynfekować ręce.

3. Oczywiście obowiązują także zwyczajne praktyki higieniczne w postaci czystej odzieży ochronnej.

4. Na zapleczu wymagane jest zapewnienie odległości między stanowiskami pracy co najmniej 1,5 m, chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności.

5. Powinno się ustalić jak najmniejszą możliwą obsadę zmian zgodną jednak ze standardami czasu pracy.

6. Należy ograniczyć interakcję personelu pracującego na różnych zmianach i w różnych działach.

7. Należy czyścić i dezynfekować stanowiska pracy jak najczęściej to możliwe

8. Należy wykorzystywać systemy komunikacji na odległość za pomocą urządzeń.

9. Gość wchodzący do restauracji i poruszający się po niej powinien nosić maseczkę lub przyłbicę. Może je ściągnąć dopiero po zajęciu miejsca przy stoliku.

10. Należy zapewnić możliwość utrzymywania 2 metrowej odległości w kolejce przez zastosowanie widocznych wskazówek wyznaczonych stref na podłodze

11. Należy zapewnić minimum 2 metry odległości między blatami stolików ( od ich brzegów) oraz 1 metr w przypadku gdy oddzielimy stoły przegrodami o wysokości minimum 1 metra ponad blat stołu.

12. Stoły wyłączone muszą być wyraźnie i trwale oznakowane.

13. Przy stole powinna przebywać rodzina lub osoby pozostające w jednym gospodarstwie domowym.

14. Przy wejściu obowiązkowo powinien stać dystrybutor z płynem do dezynfekcji rąk, obsługa powinna zwracać również uwagę wchodzącym gościom o takim wymogu.

15. Należy udostępnić gościom jak najwięcej punktów do dezynfekcji rąk w obszarze lokalu.

16. Należy w toaletach wyłączyć z użycia suszarki nadmuchowe w zamian stosować papier do wycierania rąk.

17. Po każdorazowym opuszczeniu stołu przez gości, musi nastąpić jego dezynfekcja i oznaczenie go napisem „zdezynfekowano”

18. Dezynfekowanie powierzchni wspólnych z którymi stykają się klienci powinno następować minimum co 15 minut. Chodzi pewnie o bufety, klamki, blaty baru, karty menu itd.

19. Ze stołów należy usunąć wszelkie dodatki typu przyprawniki, serwetniki, dekoracje.

20. Przestrzenie samoobsługowe ( czyli bufety np. śniadaniowe) muszą być obsługiwane przez wyznaczone osoby obsługi, zabezpieczone ekranami. Jednym słowem wszystko z bufetu podaje gościowi według życzenia kelner na odpowiednią tacę. Włącznie z produktami jednoporcjowymi w odpowiednich opakowaniach.

Mam nadzieję, że nieco pomogłem i łatwiej będzie odnaleźć się w tej dziwnej rzeczywistości. Jak wspomniałem na wstępie nie oceniam zasadności tych wymagań, ale widzę w praktyce, że sporo tematów się gdzieś rozjeżdża. Miejmy nadzieję, że ten przejściowy stan nie potrwa już zbyt długo i wszelkie obostrzenia szybko przeminą.

Póki co musimy nauczyć się funkcjonować w takiej rzeczywistości jaka nas otacza.

Powodzenia


34 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page