top of page
  • Artur

SCHODZIMY W ODCHŁAŃ PIEKIEŁ PAPIEROLOGII...

Zaktualizowano: 15 lis 2020

Gdy w głowie rodzą się marzenia o posiadaniu restauracji, które później nabierają realnych kształtów planów i biznesowych rozważań oraz kalkulacji, nikt nie zastanawia się nad tym, że w pewnym momencie pojawi się na naszej drodze do marzeń instytucja, która jak uważa chyba każdy inwestor, zrobi wszystko by utrudnić nam życie. Niestety, bez wpisania naszego lokalu do rejestru placówek gastronomicznych i protokołu odbioru obiektu oraz dopuszczenia go do użytkowania, twojej restauracji legalnie nie odwiedzi żaden gość.

Instytucja - klucz do szczęścia to Powiatowa Stacja Sanepidu i komórka zwana Sekcja Higieny Żywności

i Żywienia.

Moje doświadczenia w tym zakresie, a oddałem do użytku wiele lokali, są różne, bo nie zawsze inwestorzy chcieli podporządkować się ogólnie przyjętym wymaganiom, uważając je za niespójne, nieuzasadnione i bez sensu. Czasem rzecz jasna mieli rację, więc analizowałem dzienniki ustaw

i szukałem wyjścia. Generalnie jednak warto o odbiorze końcowym pomyśleć na samym początku.

To uchroni nas przed ponoszeniem dodatkowych kosztów i oszczędzi stresu.

Po różnych przejściach od wielu lat namawiam inwestorów, by podążali ścieżką utartą przeze mnie

i to się sprawdza. Warto postępować według ściśle określonego planu, wtedy odbiór sanepidu jest czystą formalnością, a cała procedura przebiega sprawnie, bezboleśnie i na totalnym luzie. Aby jednak tak się stało, musi zagrać ze sobą kilka istotnych czynników, dobry i przemyślany projekt architektoniczny, sensowny projekt technologii produkcji wraz z urządzeniami, w pełni skompletowana dokumentacja urzędowa, umowy z odpowiednimi jednostkami oraz przygotowany do wdrożenia system HACCP wraz z odpowiednią dokumentacją w formie książki. Oczywiście cały system powinien być opracowany dla konkretnego obiektu, tutaj mógłbym napisać kilka słów o delikwentach nie mających pojęcia o temacie, którzy ściągnęli na siebie spore kłopoty posługując się pobraną gdzieś z czeluści Internetu dokumentacją absolutnie nie mającą nic wspólnego z ich lokalem. Tak czy inaczej, dziś normą jest, że urzędnik odbierający obiekt chce mieć pełną dokumentację wraz z systemem HACCP do wglądu zanim w ogóle pojawi się w obiekcie, więc warto zrobić to dobrze i na podstawie faktycznych danych.

Ktoś, kto styka się z tematem po raz pierwszy zwykle łapie się za głowę przez którą przebiegają myśli typu – nigdy tego nie otworzę. Spokojnie, nie taki diabeł straszny i wszystko da się ogarnąć.

Po otwarciu obiektu pozostaje jednak bieżący audyt oraz zapisy których należy systematycznie dokonywać, i znów, dobre planowanie na etapie wdrażania systemu może zaoszczędzić ci mnóstwo pracy i nerwów, a złe, wiadomo…

Pełna dokumentacja i odbiory Sanepidu to największa tego typu praca związana z uruchomieniem twojej wymarzonej restauracji. Oczywiście nie jedyna, pozostają dokumenty związane z Urzędem Skarbowym, dokumenty dotyczące spraw kadrowych jeśli będziesz zatrudniać pracowników, umów na obsługę terminali płatniczych itp. Warto także, na tym etapie pomyśleć o muzyce w restauracji. Jeśli chcesz ją odtwarzać, zawczasu pomyśl

o ZAiKS -ie, pominięcie tego tematu i zepchnięcie go jako nieistotnego może cię naprawdę słono kosztować. Instytucje pobierające opłaty związane z prawami autorskimi naprawdę monitorują rynek. Osobnym tematem jest zawsze kwestia wewnętrznego rozliczania restauracji, w tym miejscu zwykle pojawia się dylemat – czy potrzebuję profesjonalnego programu restauracyjnego z licencjami na kilka stanowisk i oprogramowania rozliczającego magazyny. Ale to już temat na kolejne rozważania.



14 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page